Tasmanië - Reisverslag uit Devonport, Australië van Rienk Prins - WaarBenJij.nu Tasmanië - Reisverslag uit Devonport, Australië van Rienk Prins - WaarBenJij.nu

Tasmanië

Blijf op de hoogte en volg Rienk

04 Februari 2013 | Australië, Devonport


Het lijkt er op dat iedere maandag wat tijd heb om een verslag op waarbenjij te zetten. Momenteel wacht ik, aan de pier in Devonport, op de bus naar Smithton van 3 uur. Geeft mij zittend op een bankje aan de waterkant de mogelijkheid een verslag te doen over de afgelopen week.
Op de boerderij van Adam en Cath heb ik kennis gemaakt met de Australische manier van boeren, wat voornamelijk gericht is op de lage kosten. De landbouw is er extensiever dan in Nederland en de koeien lopen er het jaar door buiten. In het voorjaar valt er veel regen waardoor er een explosieve grasgroei ontstaat, te veel voor de koeien om te kunnen grazen. Dit gras wordt gemaaid en in balen geperst. Over de zomer is er te weinig regen, het gras groeit niet genoeg en de balen worden bijgevoerd. Adam heeft ook 'summercrops', velden met kool waarin de koeien doormiddel stripgrazen iedere dag een aantal meter krijgen. Helaas is dit gewas door de ongewone droogte niet heel massaal geworden. Op de boerderij heb ik allerlei dieren gezien, Kuala's, miereneters en kangaroe's. Jammer genoeg heb ik die nog niet op de foto.
Dinsdag ben ik met de regionale makelaar een middag op pad geweest, we hebben een bezichtiging op een melkveebedrijf met 550 acre gehad. Het geheel heeft aardig wat onderhoud nodig, opzet is wel goed. Kostte de grond een aantal jaren terug nog $6.000,-- per acre, dat is nu ongeveer de helft. Geeft wel mogelijkheden.
Woensdag hebben we de toerist uitgehangen door een deel van de great ocean road te rijden en bij de twelfe apostels en een aantal grotten langs te gaan. Best indrukwekkend om de kustlijn te zien met de relatief zachte zandrotsen. 'S avonds hebben we bij makelaar Rob thuis een echte Australische 'Barbie' gehad. Was goed voor elkaar.
Zaterdagmorgen ben ik weer met schoonvader in de 8-cilinder turbodiesel Range Rover (auto was van de schoonzoon die boekhouder is, zo goed gaat het nog niet met de boeren ;))naar het vliegveld gebracht voor mijn vlucht naar Tasmanië. Een korte vlucht van ca 50 minuten maar toch een heel ander landschap. Heeft wel iets van Nieuw-Zeeland.
Vanmiddag ga ik bij een Tasmaanse melkveehouder kijken.

  • 04 Februari 2013 - 19:22

    Elly En Piet Kruizinga:

    Hoi Rienk,
    Fantastisch R. wat jij allemaal ziet en meemaakt. Hier in Middelstum gaat alles z'n gewone gang.
    De sneeuw is weer weg, maar er schijnt weer nieuwe in aantocht te zijn. Althans volgens de weerprofeten.
    Gisterochtend waren je ouders hier op de koffie. En natuurlijk gaat het dan ook over jouw belevenissen.
    Maar het mooist lijkt het ons t.z.t. van jezelf te horen!!

    Goeie reis verder en een hartelijke groet oet Middelsom

  • 04 Februari 2013 - 21:30

    Jan En Martha Bos:

    Hoi Rienk

    Leuk om je verhalen te volgen en de foto's te bekijken. Ze hebben daar wel echte weidemelk.

    De groeten vanaf "Fraamklap"

    Jan en Martha Bos

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rienk

31 december vlieg ik op Christchurch, Nieuw Zeeland. 13 maart hoop ik vanaf Perth, Australië de terugreis aan te vangen. De invulling heb ik één week voor vertrek nog niet compleet. Wel kreeg ik onlangs een tip toch een slaapzak mee te nemen voor de hostels. Mochten er meer tip zijn dan houd ik me aanbevolen.

Actief sinds 24 Dec. 2012
Verslag gelezen: 722
Totaal aantal bezoekers 9019

Voorgaande reizen:

31 December 2012 - 15 Maart 2013

Rondreis Nieuw-Zeeland & Australie

Landen bezocht: